måndag 24 juni 2013

Recept: Pad thai

Pad thai
Pad thai
När jag är sugen på thaimat och vill göra något snabblagat är pad thai det som jag lagar till. Oftast har jag (eller man kanske ska säga mamma) allt man behöver hemma redan så det är ännu smidigare. Receptet är väldigt höftat, det är meningen att man ska ha mycket av det man gillar och smaka av så att det blir gott.

Ingredienser:
breda platta risnudlar till en portion
några klyftor vitlök
lite chili (torkad eller färsk)
lite räkor
2 msk citronsaft
2 msk fisksås
2 tsk rörsocker eller vanligt socker
lite böngroddar om man vill/har
1 ägg
lite persilja (eller annat grönt) till dekoration om man vill/har

Specialredskap:
Wok/stekpanna med lock

Tillvägagångssätt:
Sätt nudlarna i blöt i kokande (eller riktigt varmt kran-)vatten medan du förbereder det andra. Hacka vitlöksklyftorna och chilin om det behövs. Skala räkorna om det behövs. Blanda citronsaft, fisksås och socker i en skål. Sätt en wok eller stekpanna på ganska hög värme och ha i olja. Stek vitlöken och chilin en stund. Häll av vattnet från nudlarna och ha i dem i woken, låt det fräsa under lock en stund. Testa så att nudlarna är mjuka genom att äta lite. Sänk värmen om det behövs. Ha i räkor och böngroddar och stek tills räkorna är rosa. Kläck ner ett ägg tillsammans med såsen i woken. Rör runt så allt blandas. När ägget har koagulerat är det klart.

OBS:
Jag blandar citronsaft, fisksås och socker i en skål först eftersom det tar lite tid att pressa ut citronsaft och mäta upp. Om man häller direkt i woken så finns det risk att fisksåsen ångat bort innan jag hinner ha i det andra. Dessutom löser sig sockret i vätskan så det inte blir kornigt.

På bilden hade jag i redan färdigkokta räkor. De kan man ha i mot slutet i så fall så att inte räkorna blir för sega.

Om nudlarna inte är mjuka efter att man har wokat dem ett tag så kan man ha i lite vatten och sätta på locket igen. Det kan bara vara att de inte stått tillräckligt länge i sitt vattenbad.

Prova också med andra skaldjur än räkor. Jag har testat blåmusslor och pilgrimsmusslor. Fungerar alldeles utmärkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar