tisdag 25 juni 2013

Med i matkassen: Nem chua


Nem chua

Nem chua
Det här rosa paketet köper mamma med sig ibland från kina-affären och det är alltid lika uppskattat hos oss. Den här godsaken är ett sällsynt nöje eftersom mamma anser att den inte är så nyttig, men den är god!



Så här ser det ut inuti! Jag vet faktiskt inte riktigt vad det innehåller eftersom jag inte kan läsa vietnamesiska men av det jag kan se så är det fläskkött, vitlök, blad från en kryddväxt och ibland en bit chili. Köttet är fermenterat och smakar därför lite surt. Tillsammans med vitlöken och chilin är det otroligt gott. Vi äter det som snacks. Smyger till kylskåpet och tar de rosa paketen ett och ett ur deras nätförpackning...

Det går ett rykte om att man får mask i hjärnan ifall man äter får många nem chua och det är därför mamma inte vill köpa dem så ofta. Men jag tror inte att det är sant för hur kan något så gott vara farligt.

Affär: I vissa kina-affärer
Pris: 50 kr för 10-12 paket

1 kommentar:

  1. De kryddpåsar jag köper är Thailändska med engelsk text för att göra det själv. Klara paket har en text på Thai men är tillverkade i Frankrike.(Malmö)
    Tyvärr är recept på nätet felaktiga både video och recept.
    1. Det skall vara fläskfärs
    2. Färsen skall pressas och fermenteras i minst 7 dagar. Vill man inte pressa så går det bra med gladpack som man snörar med gummiband i rullar så att vätska kan sippra ut.
    3. Använd inte en mixer vitlöken skärs i tunna skivor ,den starka chilin kapas i centimeter långa längder (på så sätt kan den den som vill ha mindre styrka eller mer välja, Välj en mindre stark chili till färsen.
    4. Tyvärr så ger inte påsens innehåll den rätta surheten så det behövs citron jag tar ett par kapslar citronjuice

    Det finns varianter på innehåll i Nem tex inlagd grönpeppar

    SvaraRadera