söndag 30 juni 2013

Restaurangrecension: Jou San Dim Sum Bar

Anka med äggnudlar
Frukost till lunch
Jou san betyder god morgon på kantonesiska men vi åt lunch vilket gick lika bra ändå. Restaurangen ligger i blåa avdelningen i Emporia, Malmös nya shoppingmall. Vi hade inte bestämt oss för var vi skulle äta när vi åkte men då vi såg Jou San Dim Sum Bar blev både jag och mamma sugna på vad de erbjöd. Jag tror att deras populäraste rätter är dim sum, dvs bambubehållare innehållandes ångkokta eller friterade smårätter som dumplings, gyoza och vårrullar. Vi var dock intresserade av deras soppnudlar. Mamma valde anka med äggnudlar, eller som det står på menyn: Buljongsoppa med färska kinesiska gula nudlar med rostad pekinganka och wontonknyten. Ser nu att vi inte alls fick med wontonknyten. Å andra sidan så fick hon två fiskbollar. Det kostade 94 kr.

Kyckling med udon
Jag tog en risnudelsoppa med kyckling & örter för 79 kr. Jag frågade om man kunde byta ut risnudlarna mot udon istället och det gick jättebra så där får restaurangen ett stort plus. Kycklingen var mjuk och saftig, soppan var smakrik men tyvärr lite ljummen. Under alla nudlar fann det även asiatiska grönsaker och böngroddar. Där man beställde kunde man även ta olika dipsåser som chilisås, sweet chili, hoisin-sås, fisksås och soja. Jag valde soja och chilisås som dip till min och mammas köttbitar. Sedan tog jag lite fisksås ifall soppan inte var tillräckligt smakrik men vi behövde inte använda den. 

Jasminte
När jag beställde tog jag en jasminte för 28 kr också men kassörskan frågade om jag ville ha den varm. Betyder det att Jou san har kall jasminte också? I och för sig kanske det var lite kommunikationsproblem för hon pratade inte svenska utan engelska + gester. Men det gjorde inget för hon var jättetrevlig. Alla som jobbade där verkade trevliga, exempelvis fick jag gå två gånger för att hämta all mat och båda gångerna hjälpte de mig med att sätta skålarna på brickan och helt enkelt uppmärksammade mig fast de hade andra kunder där. 

Det enda negativa jag har att anmärka på är skålarna till nudlarna. Varför måste de ha terrakottaskålar som väger mer än vad maten gör. Det får inte heller plats två skålar på en bricka, inte för att jag hade orkat bära det om det fick plats...

Restaurang: Jou San Dim Sum Bar
Plats: I Emporia, Malmö
Pris: Anknudlar 94 kr
        Kycklingnudlar 79 kr
        Jasminte 28 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar