torsdag 4 juli 2013

Min matlåda: Sushi

Sushi
Lyxig lunch
I söndags bestämde sig min syster och jag för att vi ville frossa i sushi. Så vi samlade ihop det vi hade hemma och jag åkte och köpte 600 gram färsk lax på ICA Maxi. Vi gjorde sammanlagt två tallrikar med laxnigiri, en tallrik med äggnigiri och sex rullar á 8-10 maki. Det blev alltså jättemycket mat. Som man kan tänka sig så orkade vi inte äta upp ens hälften så det blev att jag tog med sushi till lunch på måndagen. Men det slutade inte där, när jag kom hem åt jag sushi till middag och det var fortfarande sushi kvar nästa dag till frukost...

Vad kan man lära sig av det här då? Jo, det finns ett bra kinesiskt ordspråk: 眼闊肚窄. Uttalas ngan fot tou tjak och betyder att man tror att man orkar mer än vad man egentligen gör. Ordagrant är det att ögonen är breda men magen smal. Vad jag vill säga är, gör inte för mycket sushi för det är inte kul att äta tre dagar i rad. Men visst är det lite lyxigt att få äta sushi till lunch en måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar